Why and when are the fingers pointed in Tashahhud in prayer?

Tashahhud

 

Why and when are the fingers pointed in Tashahhud in prayer?
Why and when are the fingers pointed in Tashahhud in prayer?

Tashahhud: The Significance and Meaning of the Muslim Prayer’s Essential Component

Tashahhud is an essential component of the Muslim prayer, and it is recited in both the first and second Rakats. This is a critical part of Salah, and Muslims consider it a way to show respect and honor to Allah. Tashahhud has significant religious and spiritual significance and is essential for the proper completion of the Salah. In this article, we will discuss the significance and meaning of Tashahhud in detail.

 

তাশাহহুদ: মুসলিম নামাজের অপরিহার্য উপাদানের তাৎপর্য ও অর্থ

তাশাহহুদ মুসলিম নামাজের একটি অপরিহার্য উপাদান এবং এটি প্রথম ও দ্বিতীয় রাকাতে পাঠ করা হয়। এটি সালাহর একটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ, এবং মুসলমানরা এটিকে আল্লাহর প্রতি সম্মান ও সম্মান প্রদর্শনের একটি উপায় বলে মনে করে। তাশাহহুদের তাৎপর্যপূর্ণ ধর্মীয় ও আধ্যাত্মিক তাৎপর্য রয়েছে এবং সালাহ যথাযথভাবে সম্পন্ন করার জন্য এটি অপরিহার্য। এই প্রবন্ধে আমরা তাশাহহুদের তাৎপর্য ও অর্থ সম্পর্কে বিস্তারিত আলোচনা করব।

 

What is Tashahhud?

Tashahhud is a term used to refer to the recitation of specific words that are recited during the Muslim prayer. It is a part of the prayer that is recited while sitting after completing two Rakats. The word “Tashahhud” comes from the Arabic word “Shahada,” which means “testimony” or “witnessing.” It is a testimony that Muslims recite to bear witness to the oneness of Allah and the prophethood of Muhammad (peace be upon him).

 

তাশাহহুদ কি?

তাশাহহুদ একটি শব্দ যা মুসলিম নামাজের সময় আবৃত্তি করা নির্দিষ্ট শব্দের তেলাওয়াত বোঝাতে ব্যবহৃত হয়। এটি নামাজের একটি অংশ যা দুই রাকাত পূর্ণ করার পর বসে পড়া হয়। “তাশাহহুদ” শব্দটি এসেছে আরবি শব্দ “শাহাদা” থেকে, যার অর্থ “সাক্ষ্য” বা “সাক্ষী”। এটি একটি সাক্ষ্য যে মুসলমানরা আল্লাহর একত্ববাদ এবং মুহাম্মাদ (সাল্লাল্লাহু ‘আলাইহি ওয়া সাল্লাম)-এর নবুওয়াতের সাক্ষ্য দিতে পাঠ করে।

 

Significance of Tashahhud

Tashahhud holds immense religious and spiritual significance for Muslims. It is considered a way of showing respect and honor to Allah and a means of seeking his mercy and blessings. Muslims believe that reciting Tashahhud during prayer connects them with Allah and strengthens their faith. It is a way of acknowledging Allah’s greatness and expressing gratitude to Him.

 

তাশাহহুদের তাৎপর্য

তাশাহহুদ মুসলমানদের জন্য অপরিসীম ধর্মীয় ও আধ্যাত্মিক তাৎপর্য বহন করে। এটি আল্লাহর প্রতি সম্মান ও সম্মান প্রদর্শনের একটি উপায় এবং তাঁর রহমত ও আশীর্বাদ কামনা করার একটি উপায় হিসাবে বিবেচিত হয়। মুসলমানরা বিশ্বাস করে যে নামাজের সময় তাশাহহুদ পাঠ করা তাদের আল্লাহর সাথে সংযুক্ত করে এবং তাদের বিশ্বাসকে শক্তিশালী করে। এটি আল্লাহর মহত্ত্ব স্বীকার করার এবং তাঁর প্রতি কৃতজ্ঞতা প্রকাশের একটি উপায়।

 

Tashahhud also serves as a reminder of the fundamental beliefs of Islam. The recitation of the Shahada in Tashahhud is a declaration of faith and a reminder of the oneness of Allah. Muslims recite the Shahada many times throughout their lives, but it holds special significance during Tashahhud.

 

তাশাহহুদ ইসলামের মৌলিক বিশ্বাসের অনুস্মারক হিসেবেও কাজ করে। তাশাহহুদে শাহাদা পাঠ ঈমানের ঘোষণা এবং আল্লাহর একত্ববাদের স্মরণ করিয়ে দেয়। মুসলমানরা সারাজীবনে বহুবার শাহাদা পাঠ করে, তবে তাশাহহুদের সময় এটি বিশেষ তাৎপর্য রাখে।

 

Why and when are the fingers pointed in Tashahhud in prayer?
Why and when are the fingers pointed in Tashahhud in prayer?

Meaning of Tashahhud

The Tashahhud is divided into two parts. The first part is known as “Attahiyyat,” and the second part is called “Salawat.” In Attahiyyat, Muslims recite words of praise and glorification for Allah. They also send blessings upon the Prophet Muhammad (peace be upon him) and his family. In Salawat, Muslims send blessings upon all the Prophets of Allah and their families.

 

তাশাহহুদের অর্থ

তাশাহহুদ দুই ভাগে বিভক্ত। প্রথম অংশটিকে “আত্তাহিয়্যাত” এবং দ্বিতীয় অংশটিকে “সালাওয়াত” বলা হয়। আত্তাহিয়্যাতে, মুসলমানরা আল্লাহর জন্য প্রশংসা এবং প্রশংসার শব্দগুলি পাঠ করে। তারা নবী মুহাম্মাদ (সাল্লাল্লাহু ‘আলাইহি ওয়া সাল্লাম) ও তাঁর পরিবারের উপর রহমত পাঠান। সালাওয়াতে, মুসলমানরা আল্লাহর সমস্ত নবী এবং তাদের পরিবারবর্গের উপর রহমত প্রেরণ করে।

 

The following is the English translation of Tashahhud:

Attahiyyat:
“All compliments, all physical prayer, and all monetary worship are for Allah. Peace be upon you, O Prophet, and Allah’s mercy and blessings. Peace be upon us and upon the righteous servants of Allah. I bear witness that there is no god but Allah, and I bear witness that Muhammad is His servant and Messenger.”

 

তাশাহহুদের ইংরেজি অনুবাদ নিম্নে দেওয়া হল:

আত্তাহিয়্যাতঃ
“সমস্ত প্রশংসা, সমস্ত শারীরিক প্রার্থনা, এবং সমস্ত আর্থিক ইবাদত আল্লাহর জন্য। হে নবী, আপনার উপর শান্তি বর্ষিত হোক এবং আল্লাহর রহমত ও আশীর্বাদ। আমাদের এবং আল্লাহর নেক বান্দাদের উপর শান্তি বর্ষিত হোক। আমি সাক্ষ্য দিচ্ছি যে কোন ইলাহ নেই। কিন্তু আল্লাহ, এবং আমি সাক্ষ্য দিচ্ছি যে মুহাম্মদ তাঁর বান্দা ও রাসূল।”

 

Salawat:
“O Allah, send Your blessings upon Muhammad and upon the family of Muhammad, as You have sent blessings upon Ibrahim and upon the family of Ibrahim. You are indeed Praiseworthy and Glorious. O Allah, bless Muhammad and the family of Muhammad, as You have blessed Ibrahim and the family of Ibrahim. You are indeed Praiseworthy and Glorious.”

 

সালাওয়াত:
“হে আল্লাহ, মুহাম্মাদ ও মুহাম্মাদের পরিবারের উপর আপনার বরকত নাযিল করুন, যেমন আপনি ইব্রাহিমের উপর এবং ইব্রাহিমের পরিবারের উপর বরকত পাঠিয়েছেন। আপনি সত্যিই প্রশংসিত এবং মহিমান্বিত। হে আল্লাহ, মুহাম্মাদ ও মুহাম্মাদের পরিবারের উপর বরকত বর্ষণ করুন, যেমন আপনি ইব্রাহীম ও ইব্রাহীমের পরিবারকে বরকত দান করেছেন। আপনি সত্যিই প্রশংসিত ও মহিমান্বিত।”

 

In conclusion, Tashahhud is an essential component of the Muslim prayer, and it holds immense religious and spiritual significance. It serves as a reminder of the fundamental beliefs of Islam and is a way of acknowledging Allah’s greatness and expressing gratitude to Him. Muslims recite Tashahhud during Salah to connect with Allah and seek His mercy and blessings. It is a declaration of faith and a testimony of the oneness of Allah and the prophethood of Muhammad (peace be upon him).

 

উপসংহারে, তাশাহহুদ হল মুসলিম প্রার্থনার একটি অপরিহার্য উপাদান এবং এটি অত্যন্ত ধর্মীয় ও আধ্যাত্মিক তাৎপর্য বহন করে। এটি ইসলামের মৌলিক বিশ্বাসের অনুস্মারক হিসেবে কাজ করে এবং আল্লাহর মহত্ত্ব স্বীকার করার এবং তাঁর প্রতি কৃতজ্ঞতা প্রকাশের একটি উপায়। মুসলমানরা সালাতের সময় তাশাহহুদ পাঠ করে আল্লাহর সাথে সংযোগ স্থাপন এবং তাঁর রহমত ও আশীর্বাদ পেতে। এটি ঈমানের ঘোষণা এবং আল্লাহর একত্ববাদ এবং মুহাম্মাদ (সাঃ) এর নবুওয়াতের সাক্ষ্য।

 

Why and when are the fingers pointed in Tashahhud in prayer?
Why and when are the fingers pointed in Tashahhud in prayer?

Why and when are the fingers pointed in Tashahhud in prayer?

 

During the Tashahhud in the Muslim prayer, the index (fore) finger is raised and pointed towards the direction of the Qibla (the direction of the Kaaba in Mecca) while reciting the Shahada. This action is known as the “Tashahhud finger,” and it is a Sunnah (a practice of the Prophet Muhammad, peace be upon him) that has been passed down through generations of Muslims.

 

নামাজে তাশাহহুদে আঙ্গুল তোলা কেন এবং কখন?

মুসলিম নামাজে তাশাহহুদের সময়, শাহাদা পাঠ করার সময় তর্জনী (সামনের) আঙুল উঁচিয়ে কেবলার দিকে (মক্কায় কাবার দিক) দিকে নির্দেশ করা হয়। এই ক্রিয়াটি “তাশাহহুদ আঙুল” নামে পরিচিত এবং এটি একটি সুন্নাহ (নবী মুহাম্মদ (সা.)-এর একটি অভ্যাস) যা মুসলমানদের প্রজন্মের মধ্যে দিয়ে চলে আসছে।

 

The act of pointing the finger in Tashahhud is a symbol of the oneness of Allah. It is a way of affirming that there is no god but Allah and that He is one, without any partners. The Prophet Muhammad (peace be upon him) used to point his finger during Tashahhud to emphasize this point and to remind the believers of the importance of the Shahada.

 

তাশাহহুদে আঙুল তোলার কাজ আল্লাহর একত্বের প্রতীক। এটা নিশ্চিত করার একটি উপায় যে আল্লাহ ছাড়া কোন উপাস্য নেই এবং তিনি এক, কোন অংশীদার নেই। নবী মুহাম্মাদ (সা.) তাশাহহুদের সময় আঙুল দিয়ে ইশারা করতেন এই বিষয়টির ওপর জোর দিতে এবং বিশ্বাসীদেরকে শাহাদার গুরুত্ব স্মরণ করিয়ে দিতে।

 

The timing of pointing the finger in Tashahhud is specific. The finger is raised and pointed while reciting the phrase “Ashhadu anna la ilaha illallah” (I bear witness that there is no god but Allah). The finger is lowered while reciting “Wa ashhadu anna Muhammadan rasulullah” (and I bear witness that Muhammad is the Messenger of Allah).

 

তাশাহহুদে আঙ্গুল দেখানোর সময় নির্দিষ্ট। “আশহাদু আন্না লা ইলাহা ইল্লাল্লাহ” (আমি সাক্ষ্য দিচ্ছি যে আল্লাহ ব্যতীত কোন উপাস্য নেই) বাক্যটি পাঠ করার সময় আঙ্গুলটি উত্থাপিত এবং ইশারা করা হয়। “ওয়া আশহাদু আন্না মুহাম্মাদান রাসুলুল্লাহ” (এবং আমি সাক্ষ্য দিচ্ছি যে মুহাম্মদ আল্লাহর রাসূল) পাঠ করার সময় আঙুলটি নিচু করা হয়।

 

It is important to note that the act of pointing the finger in Tashahhud is not obligatory, but rather a recommended practice. If someone forgets or omits it during prayer, their prayer would still be valid. However, it is a recommended act that has been practiced by the Prophet Muhammad (peace be upon him) and his companions, and many Muslims consider it an important part of their prayer.

 

উল্লেখ্য যে, তাশাহহুদে আঙুল তোলা ওয়াজিব নয়, বরং একটি সুপারিশকৃত আমল। নামাযের সময় কেউ ভুলে গেলে বা বাদ দিলে তার নামায সহীহ হবে। যাইহোক, এটি একটি সুপারিশকৃত কাজ যা নবী মুহাম্মদ (সা.) এবং তাঁর সঙ্গীদের দ্বারা অনুশীলন করা হয়েছে এবং অনেক মুসলমান এটিকে তাদের প্রার্থনার একটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ বলে মনে করে।

 

In conclusion, the act of pointing the finger in Tashahhud during the Muslim prayer is a symbol of the oneness of Allah and a reminder of the importance of the Shahada. It is a recommended practice that has been passed down through generations of Muslims, and while it is not obligatory, many Muslims consider it an important part of their prayer.

 

উপসংহারে, মুসলিম নামাজের সময় তাশাহহুদে আঙুল তোলার কাজটি আল্লাহর একত্বের প্রতীক এবং শাহাদার গুরুত্বের স্মরণ করিয়ে দেয়। এটি একটি সুপারিশকৃত অভ্যাস যা মুসলিমদের প্রজন্মের মধ্যে দিয়ে চলে এসেছে, এবং যদিও এটি বাধ্যতামূলক নয়, অনেক মুসলমান এটিকে তাদের প্রার্থনার একটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ বলে মনে করে।

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *