Tick ​​rules for performing funeral prayers

Tick ​​rules for performing funeral prayers
Tick ​​rules for performing funeral prayers

Tick Rules for Performing Funeral Prayers: A Step-by-Step Guide

 

The funeral prayer, also known as the Janazah prayer or Salat al-Janazah, is an important ritual in Islam performed to honor and bid farewell to a deceased Muslim. It is a collective obligation (fard kifayah) in Islam, meaning that if some Muslims in a community perform it, the obligation is fulfilled for the entire community. Performing funeral prayers is a solemn act that requires following specific rules and etiquette. Here is a step-by-step guide to performing funeral prayers according to Islamic traditions, along with some tick rules to keep in mind.

 

Step 1: Intention (Niyyah)
Before starting the funeral prayer, it is essential to have the intention (niyyah) to perform it for the sake of Allah and to follow the Sunnah of the Prophet Muhammad (peace be upon him). The intention should be made in the heart, and it is not necessary to verbalize it.

Tick Rule 1: Make a sincere intention to perform the funeral prayer solely for the sake of Allah and to seek His blessings.

 

Step 2: Purification (Taharah)
It is obligatory to be in a state of ritual purity (taharah) before performing the funeral prayer. This includes performing ablution (wudu) if one’s ablution is nullified or taking a ritual bath (ghusl) if one is in a state of major ritual impurity.

Tick Rule 2: Ensure that you are in a state of ritual purity before performing the funeral prayer.

 

Step 3: Position and Arrangement
The funeral prayer is usually performed in an open space, such as a mosque or a designated area for funeral prayers. The deceased’s body should be placed in front of the worshippers, aligned parallel to the qiblah (direction of the Kaaba in Mecca). The worshippers should stand facing the qiblah in rows, with the imam (leader) standing in front.

Tick Rule 3: Stand facing the qiblah in rows behind the imam with the deceased’s body placed in front of you.

 

Step 4: Takbirat al-Ihram
The funeral prayer starts with the imam raising his hands to the ears and saying “Allahu Akbar” (Allah is the Greatest), which is known as Takbirat al-Ihram. The worshippers should follow the imam and also say “Allahu Akbar” while raising their hands to the ears. After the Takbirat al-Ihram, the hands are folded below the navel, and the recitation of the funeral prayer begins.

Tick Rule 4: Say “Allahu Akbar” while raising your hands to the ears and follow the imam’s lead.

 

Step 5: Recitation
The imam recites specific verses from the Quran silently, except for the Takbirat al-Ihram, which is recited aloud. The recitation includes praising Allah, sending blessings upon the Prophet Muhammad (peace be upon him), and supplicating for the deceased. The worshippers should listen attentively to the imam’s recitation.

Tick Rule 5: Listen attentively to the imam’s recitation and supplicate for the deceased in your heart.

 

Step 6: Ruku’ and Sujud
Unlike the regular daily prayers, the funeral prayer does not include bowing (ruku’) or prostration (sujud). After the recitation, the imam says the final Takbir and concludes the funeral prayer with Salaam, turning the face to the right and then to the left.

Tick Rule 6: Do not perform bowing or prostration during the funeral prayer.

 

Step 7: Dua

 

অন্ত্যেষ্টিক্রিয়ার প্রার্থনা করার নিয়মে টিক দিন: একটি ধাপে ধাপে নির্দেশিকা

 

জানাজার নামাজ, জানাযা নামাজ বা সালাত আল-জানাজা নামেও পরিচিত, ইসলামে একটি গুরুত্বপূর্ণ অনুষ্ঠান যা একজন মৃত মুসলমানকে সম্মান ও বিদায় জানাতে সম্পাদিত হয়। এটি ইসলামে একটি সম্মিলিত বাধ্যবাধকতা (ফরদ কিফায়া), যার অর্থ হল যে যদি একটি সম্প্রদায়ের কিছু মুসলমান এটি পালন করে, তাহলে সমগ্র সম্প্রদায়ের জন্য বাধ্যবাধকতা পূরণ হয়। জানাযার নামায পড়া একটি গম্ভীর কাজ যার জন্য নির্দিষ্ট নিয়ম ও শিষ্টাচার অনুসরণ করা প্রয়োজন। এখানে ইসলামিক ঐতিহ্য অনুযায়ী জানাজা করার জন্য একটি ধাপে ধাপে নির্দেশিকা রয়েছে, সাথে কিছু টিক নিয়ম মনে রাখতে হবে।

 

ধাপ 1: নিয়ত (নিয়্যাহ)
জানাযার নামায শুরু করার পূর্বে আল্লাহর সন্তুষ্টির জন্য এবং হযরত মুহাম্মদ (সাঃ) এর সুন্নাহ অনুসরণ করার নিয়ত (নিয়াহ) থাকা অপরিহার্য। নিয়ত অন্তরে করা উচিত, এবং এটি মৌখিকভাবে করা আবশ্যক নয়।

টিক নিয়ম 1: শুধুমাত্র আল্লাহর সন্তুষ্টির জন্য এবং তাঁর আশীর্বাদ পাওয়ার জন্য জানাজার নামাজ পড়ার আন্তরিক নিয়ত করুন।

 

ধাপ 2: পরিশোধন (তাহারাহ)
জানাযার নামায পড়ার পূর্বে পবিত্রতা (তাহারাহ) অবস্থায় থাকা ওয়াজিব। এর মধ্যে অযু করা (ওজু) যদি কারো ওযু বাতিল হয়ে যায় অথবা যদি কেউ বড় ধরনের আনুষ্ঠানিক অপবিত্র অবস্থায় থাকে তাহলে গোসল করা (গুসল)।

টিক নিয়ম 2: নিশ্চিত করুন যে আপনি জানাযার প্রার্থনা করার আগে আনুষ্ঠানিক বিশুদ্ধতার অবস্থায় আছেন।

 

ধাপ 3: অবস্থান এবং ব্যবস্থা
জানাজা নামাজ সাধারণত একটি খোলা জায়গায়, যেমন একটি মসজিদ বা জানাজা নামাজের জন্য একটি মনোনীত এলাকায় করা হয়. মৃত ব্যক্তির দেহ উপাসকদের সামনে রাখা উচিত, কিবলার (মক্কায় কাবার দিক) সমান্তরালভাবে সারিবদ্ধ করা উচিত। ইমাম (নেতা) সামনে দাঁড়িয়ে নামাযীদের সারিবদ্ধভাবে কেবলার দিকে মুখ করে দাঁড়াতে হবে।

টিক নিয়ম ৩: ইমামের পিছনে সারিতে কিবলার দিকে মুখ করে দাঁড়ান এবং মৃত ব্যক্তির দেহ আপনার সামনে রাখুন।

 

ধাপ 4: তাকবিরাত আল-ইহরাম
জানাযার নামায শুরু হয় ইমাম কানের কাছে হাত তুলে “আল্লাহু আকবার” (আল্লাহ সর্বশ্রেষ্ঠ), যা তাকবিরাত আল-ইহরাম নামে পরিচিত। উপাসকদের উচিত ইমামকে অনুসরণ করা এবং কানের কাছে হাত উঠানোর সময় “আল্লাহু আকবার” বলা। তাকবিরাত আল-ইহরামের পর, নাভির নীচে হাত ভাঁজ করা হয় এবং জানাযার নামায পড়া শুরু হয়।

টিক নিয়ম 4: কানের কাছে হাত তুলে “আল্লাহু আকবর” বলুন এবং ইমামের নেতৃত্ব অনুসরণ করুন।

 

ধাপ 5: আবৃত্তি
ইমাম নীরবে কুরআন থেকে নির্দিষ্ট আয়াত তেলাওয়াত করেন, তাকবিরাত আল-ইহরাম ছাড়া, যা উচ্চস্বরে পাঠ করা হয়। তেলাওয়াতের মধ্যে রয়েছে আল্লাহর প্রশংসা করা, নবী মুহাম্মাদ (সাল্লাল্লাহু ‘আলাইহি ওয়া সাল্লাম)-এর উপর দোয়া করা এবং মৃত ব্যক্তির জন্য দোয়া করা। ইবাদতকারীদের ইমামের তেলাওয়াত মনোযোগ সহকারে শুনতে হবে।

টিক নিয়ম 5: ইমামের তেলাওয়াত মনোযোগ সহকারে শুনুন এবং আপনার হৃদয়ে মৃত ব্যক্তির জন্য প্রার্থনা করুন।

 

ধাপ 6: রুকু ও সুজুদ
নিয়মিত প্রতিদিনের নামাজের বিপরীতে, জানাজার নামাজে রুকু (রুকু) বা সিজদা (সুজুদ) অন্তর্ভুক্ত নয়। তেলাওয়াতের পর, ইমাম চূড়ান্ত তাকবীর বলেন এবং সালাম দিয়ে জানাযার নামায শেষ করেন, মুখ ডানে এবং তারপর বাম দিকে ঘুরিয়ে দেন।

টিক নিয়ম 6: জানাজার নামাজের সময় রুকু বা সিজদা করবেন না।

ধাপ 7: দোয়া

Tick ​​rules for performing funeral prayers
Tick ​​rules for performing funeral prayers

How many Takbir is there in Salatul Janazah?

 

Salatul Janazah, also known as the funeral prayer, is a specific prayer performed by Muslims for the deceased. It consists of several takbirs, which are the Arabic phrases “Allahu Akbar” meaning “Allah is the Greatest”. The number of takbirs in Salatul Janazah depends on the specific school of thought within Islam and the type of funeral prayer is performed.

 

In the Hanafi School of thought, which is one of the four major Sunni schools of Islamic jurisprudence, there are four takbirs in Salatul Janazah. The prayer is performed in a standing position, and after the opening takbir, the imam (the person leading the prayer) recites Surah Al-Fatiha, the first chapter of the Qur’an. Then, in the second takbir, the imam recites a specific supplication for the deceased. In the third takbir, the imam seeks forgiveness for the deceased, and in the fourth takbir, the imam concludes the prayer with a general supplication.

 

On the other hand, in the Shafi’i, Maliki, and Hanbali schools of thought, there are five takbirs in Salatul Janazah. After the initial takbir, the imam recites Surah Al-Fatiha and a specific supplication for the deceased in the second takbir, seeks forgiveness for the deceased in the third takbir, and makes a general supplication in the fourth takbir. Then, in the fifth takbir, the imam concludes the prayer with a specific greeting for the deceased.

 

It’s important to note that the specific details of Salatul Janazah may vary depending on the cultural practices and customs of different regions and communities within the Muslim world. It’s always best to consult with a knowledgeable Islamic scholar or refer to authentic sources of Islamic jurisprudence for accurate guidance on the performance of Salatul Janazah.

 

সালাতুল জানাযা, জানাজার নামাজ নামেও পরিচিত, এটি মৃত ব্যক্তির জন্য মুসলমানদের দ্বারা সম্পাদিত একটি নির্দিষ্ট প্রার্থনা। এটি বেশ কয়েকটি তাকবির নিয়ে গঠিত, যেগুলো আরবি বাক্যাংশ “আল্লাহু আকবার” যার অর্থ “আল্লাহ সর্বশ্রেষ্ঠ”। সালাতুল জানাযায় তাকবিরের সংখ্যা নির্ভর করে ইসলামের অন্তর্গত নির্দিষ্ট মাযহাবের উপর এবং জানাযার নামাযের প্রকারের উপর।

 

হানাফী মাযহাবে, যা ইসলামী আইনশাস্ত্রের চারটি প্রধান সুন্নি মাযহাবের একটি, সালাতুল জানাযায় চারটি তাকবির রয়েছে। নামাজটি দাঁড়ানো অবস্থায় সম্পাদিত হয় এবং তাকবিরের শুরুর পরে, ইমাম (নামাজের নেতৃত্বদানকারী ব্যক্তি) কোরআনের প্রথম অধ্যায় সূরা আল-ফাতিহা পাঠ করেন। অতঃপর দ্বিতীয় তাকবীরে ইমাম মৃত ব্যক্তির জন্য একটি সুনির্দিষ্ট দুআ পাঠ করেন। তৃতীয় তাকবিরে ইমাম মৃত ব্যক্তির জন্য মাগফেরাত কামনা করেন এবং চতুর্থ তাকবিরে ইমাম সাধারণ দোয়ার মাধ্যমে নামাজ শেষ করেন।

 

অন্যদিকে শাফেয়ী, মালেকী ও হাম্বলী মাযহাবে সালাতুল জানাযায় পাঁচটি তাকবীর রয়েছে। প্রাথমিক তাকবিরের পর ইমাম সূরা আল-ফাতিহা পাঠ করেন এবং দ্বিতীয় তাকবিরে মৃত ব্যক্তির জন্য একটি নির্দিষ্ট দোয়া করেন, তৃতীয় তাকবিরে মৃত ব্যক্তির জন্য ক্ষমা প্রার্থনা করেন এবং চতুর্থ তাকবিরে সাধারণ দোয়া করেন। তারপর পঞ্চম তাকবীরে ইমাম মৃত ব্যক্তির জন্য নির্দিষ্ট সালাম দিয়ে দোয়া শেষ করেন।

 

এটা লক্ষ করা গুরুত্বপূর্ণ যে সালাতুল জানাযার নির্দিষ্ট বিবরণ মুসলিম বিশ্বের বিভিন্ন অঞ্চল এবং সম্প্রদায়ের সাংস্কৃতিক অনুশীলন এবং রীতিনীতির উপর নির্ভর করে পরিবর্তিত হতে পারে। সালাতুল জানাযার কার্যকারিতা সম্পর্কে সঠিক দিকনির্দেশনার জন্য সর্বদা একজন জ্ঞানী ইসলামিক পণ্ডিতের সাথে পরামর্শ করা বা ইসলামী আইনশাস্ত্রের খাঁটি সূত্রগুলি উল্লেখ করা সর্বদা ভাল।

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *